Kwaliteit van ons onderwijs
Schoolplan
In het Schoolplan 2023 - 2027 is het schoolbeleid voor de komende vier jaar beschreven. Het Schoolplan geeft inzicht in de gemaakte keuzes en de gestelde prioriteiten voor het beleid dat binnen de school wordt gevoerd. Het plan wordt één keer per vier jaar herzien en opnieuw vastgesteld voor een periode van vier jaar. De inbreng van ouders wordt gepeild en in het plan verwerkt. De medezeggenschapsraad heeft bij het vaststellen of wijzigen van het schoolplan, op grond van de WMS (Wet Medezeggenschap op Scholen), instemmingsbevoegdheid. Vanuit het schoolplan wordt er jaarlijks een schooljaarplan opgesteld. Hierin staan de activiteiten voor het betreffende schooljaar inhoudelijk beschreven. Aan het eind van het schooljaar wordt middels een schooljaarverslag het schooljaarplan geëvalueerd.
Doelen van het onderwijs
In het schooljaar 2024 - 2025 staan meerdere speerpunten binnen de school centraal:
Onderwijsinhoudelijk:
- Het invoeren van een nieuwe rekenmethode in groep 3.
- Het borgen van de doorgaande leerlijn Engels en de in schooljaar 2023 - 2024 ingevoerde methode Joinin.
- Verdere implementatie van het in schooljaar 2023 - 2024 ontwikkelde Burgerschapsplan in ons onderwijs.
School & Omgeving:
- Realisatie van het nieuwe schoolplein.
- Doorontwikkeling samenwerking tussen school, peuter en opvang in Reduzum.
- Voortzetten van de ‘Denktank Ouderbetrokkenheid’.
(Kwaliteits)zorg & Begeleiding:
- De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning.
- In alle groepen is het klassenmanagement goed afgestemd en de doorgaande lijn hierin is duidelijk zichtbaar.
- Het borgen van de groepsdynamische vormen en routines ten behoeve van de borging van het veilige pedagogische schoolklimaat bij ons op school.
- We investeren in de basisvaardigheden en didactisch handelen van onze leerkrachten.
Uitstroomgegevens
De resultaten en ontwikkeling van de school worden nauwlettend door de school en de Inspectie van het Onderwijs in de gaten gehouden. Wij toetsen ieder schooljaar een aantal keren de vorderingen op het gebied van taal, lezen, spelling, rekenen/wiskunde en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Voor de verwijzing naar het voortgezet onderwijs wordt er gebruik gemaakt van de Plaatsingswijzer. Hierin zijn de gegevens van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 de basis. Het advies van de basisschool is bindend voor het voortgezet onderwijs. Het resultaat van de doorstroomtoets kan nog leiden tot een bijstelling van dit advies. De doorstroomtoets wordt begin februari afgenomen. Wij hebben voor de IEP-toets gekozen.
Leerlingen kunnen op eigen gelegenheid de ‘doedagen’ van de scholen voor voortgezet onderwijs in de regio bezoeken. Informatie daarover vindt u op de websites van deze scholen.